Kursen för dig som undervisar och handleder ST-läkare

2015-09-29 / Svensk Kirurgi / Volym 73 / Nr 4 / 2015

Tack vare en mycket aktiv utbildningskommitté har Svensk Kirurgisk Förening har kommit mycket längre än många andra specialistföreningar när det gäller att tillhandahålla ST-utbildning anpassat till efterfrågan. Man tar nu detta arbete ytterligare ett steg genom standardiserad utbildning av dem som fungerar som lärare i vårt fält.

PETER ELBE
peter.elbe@karolinska.se
Stockholm

ANDERS BERGENFELZ
anders.bergenfelz@med.lu.se
Lund

Under senare år har utbildning av ST-läkare och specialister kommit att få en ökad betydelse inom Svensk Kirurgisk Förenings aktiviteter. Utbildningskommittén lägger också mycket energi på att säkra kvalitén inom kursverksamheten riktad mot ST-läkare i kirurgi. Svensk Kirurgisk Förening är också aktiv inom Union of European Medical Specialists (UEMS), sektionen för kirurgi, via vår internationella sekreterare Malin Sund, Umeå. UEMS har ett stort fokus på utbildning, examination och ackreditering, allt av stor betydelse inför framtiden.

Det ökade fokus som Svensk Kirurgisk Förening har på utbildningsverksamhet, innebär att även handledarens kunskaper och färdigheter kommit i fokus. Det finns ett stort behov av pedagogiska kurser för ST-studierektorer och handledare, där innehållet specifikt är anpassat till utbildning av kliniska färdigheter. Royal College of Surgeons (RCS) i England, har i många år, bedrivit kurser för handledare till läkare under specialistutbildning kallade Train the trainers.

Under flera år bedrevs dessa kurser även i Sverige på Practicum Clinical Skills Centre, Skånes Universitetssjukhus i Lund, med lärare från RCS. Kurserna, som hölls på engelska, var mycket populära, och fyllde uppenbarligen ett stort behov. Emellertid, var innehållet till en del anpassat efter förhållanden i Storbritannien och National Health Service (NHS). Efter diskussion med RCS startades därför en variant av utbildningen, inspirerad av originalkursen Train the trainers, men anpassad efter svenska förhållanden och på svenska språket. Kursen, som heter Lära lärarna, har givits två gånger om året på Practicum Clinical Skills Centre i Lund, och fått mycket goda vitsord i kursutvärderingar. Kursen stöds av Patientförsäkringen LÖF inom ramen för patientsäkerhetsarbetet. Lärare från Skånes Universitetssjukhus i Lund och Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm har utgjort fakultet. Kursdeltagare har varit handledare inom grund- och specialistutbildning, och har representerat flera professioner och specialiteter.

Syfte

Syftet med kursen Lära lärarna är att skapa förståelse för hur blivande läkare och andra personalgrupper lär sig kliniskt praktiska färdigheter. I centrum för inlärningsprinciperna står grundsynen kring personlig motivation: tanken att de allra flesta människor lär sig bäst när man verkligen vill lära sig något. En av de viktigaste ingredienserna i effektiv inlärning är delaktighet och engagemang. Motivationen hämmas om lärarna inte är intresserade av STläkarens behov, inte reagerar på ett adekvat sätt på hans/hennes ansträngningar eller om de bedömer och ger återkoppling utan att förklara kriterierna för detta. Under kursen testas olika sätt att utveckla och bibehålla motivationen.

Kursen ger kursdeltagare möjlighet att utveckla färdigheter som lärare i olika typer av inlärningsmiljöer som är relevanta inom kirurgiska specialiteter.

Kursens utformning

Kursinnehållet och presentationssätten varieras med exempel på olika tillvägagångssätt för lärande, som sedan kan prövas, reflekteras kring och överföras till praktik. Intresset och motivationen stimuleras om undervisningsformen varieras.

Följande moment ingår i kursen:

• Inlärningsprinciper

• Motivation

• Strukturera ett utbildningstillfälle

• Utbildningsmetoder

• Hur man möjliggör diskussioner

• Föreläsningar och microteaching

• Lära sig praktikiska färdigheter

• Verksamhetsförlagd inlärning

• Bedömning

• Problem och lösningar

Kursinnehållet utgör en ram för kursen. Kursledning och kursdeltagare anpassar kursinnehållet i enlighet med de inlärningsbehov som finns. Kursdeltagarnas aktiva deltagande och engagemang är av avgörande betydelse för inlärningsmomenten. Utbildning Svensk Kirurgisk Förening, stödjer nu en pilotkurs av Lära lärarna som speciellt riktas mot ST-studierektorer och handledare till ST-läkare inom kirurgi. Förhoppningen är att kursen succesivt skall kunna byggas ut, och erbjudas samtliga ST-studierektorer, och med en på sikt gemensam nationell fakultet.

Kursen äger rum i Stockholm den 27–28 april 2016, kommer att annonseras separat bland annat i Svensk Kirurgi och på hemsidan för Practicum Clinical Skills Centres hemsida (www.practicum.info). Det går dock bra att redan nu skicka in intresseanmälan för kursen via Practicums hemsida. På hemsidan hittar man även information om den kurs som ges under hösten 2015.

Inom Svensk Kirurgisk Förening ser vi kursen som en naturlig del att stärka kvalitén av kirurgutbildningen, och rekommenderar starkt kursen för de kolleger som är engagerade i utbildningen av våra ST-läkare.